فقدان تناسب فیزیکی درافراد جوان و افزایش خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالی

7 مارس 2016- ترکیب ظرفیت پایین ایروبیک و قدرت ماهیچه ای کم در سن 18 سالگی، با افزایش سه برابری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی ارتباط دارد.

 نتایج این تحقیق در مجله ی Annals of Internal Medicineمنتشر شد، محققان دانشکده ی پزشکی Icahnهمچنین دریافتند که تناسب فیزیکی ضعیف یک فاکتور خطر دراز مدت حتی در میان افرادیست که دارای نمایه ی توده ی بدنی نرمال هستند.

 محققان دانشکده ی Icahnو دانشگاه Lundدرسوئد تناسب فیزیکی و پرونده های سلامت بیش از 1.5میلیون فرد احضار شده برای خدمت نظامی درسوئد در فاصله ی سالهای 1969 تا 19997 را بررسی نمودند. به دلیل وجود سیستم ثبت اطلاعات سلامت ملی سوئد این امکان برای محققان فراهم شد که اطلاعات این افراد را در طی چند دهه (ماکزیمم سن افراد 62 سال ) بررسی کنند و سلامت افراد را در طی یک دوره ی پیگیری دنبال نمایند.

محققان توانستند در مورد ابتلا یا عدم ابتلا این افراد به دیابت درهنگام احضار به نظام وظیفه مطمئن شوند. در اکثر مطالعاتی که بروی تناسب فیزیکی انجام شده است، تنها به ظرفیت ایروبیک نه تناسب ماهیچه ای در افراد بالغ، پرداخته شده است، از سوی دیگر به علت نداشتن اطلاعات در مورد این افراد در سنین جوانتر امکان بررسی خطر دراز مدت ابتلا به دیابت وجود نداشته است. اما برای  اولین بار در این تحقیق دانشمندان توانستند به بررسی  تناسب فیزیکی افراد درسنین جوانی و ارتباط آن با خطر دراز مدت ابتلا به دیابت در بزرگسالی، مستقل از نمایه ی توده ی بدنی، سابقه ی فامیلی و فاکتورهای اقتصادی اجتماعی بپردازند.

پرفسور Crumpاز دانشکده ی Icahnمی گوید: یافته های ما نشان میدهد که پیشگیری باید از سنین  پایین آغاز شود که شامل سلامت ایروبیک و ماهیچه ای کودکان و نوجوانان می باشد، ما امیدواریم این تحقیق به آگاهی  در مورد مداخلات شیوه ی زندگی موثرتر در میان کودکان و جوانان برای بهبود سلامت جمعیت بیانجامد.

دیابت هفتمین علت مرگ در ایالات متحده است و یک بیماری متابولیکی است که سبب افزایش قندخون می شود زیرا بدن نمی تواند به میزان کافی انسولین برای عملکرد صحیح تولید کند. دیابت نوع 2 شایع ترین فرم دیابت است که بیش از 300 میلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند، شیوع این بیماری نسبت به 30سال گذشته با افزایش چاقی و شیوه ی زندگی  بی تحرک، به دو برابر افزایش یافته است.

 این تحقیق دارای تاثیرات عظیمی برای کار بروی برنامه های آموزش فعالیت فیزیکی درمدارس و نیاز به محیط  ایمن برای فعالیت فیزیکی و بازی کودکان و نوجوانان است.

برطرف نمودن این مشکلات می تواند برای پیشگیری از دیابت در بزرگسالی حیاتی باشد، در تحقیقات اخیر به بررسی اثرات تناسب ایروبیک و قدرت ماهیچه ای و نمایه ی توده ی بدنی بر سایر نتایج سلامت شامل بیماری ایسکمیک قلبی و سرطان پرداخته شد، دکتر Crumpمی گوید: ما به اندازه گیریهای طولی بیشتر از آمادگی جسمانی در طول زندگی به منظور تعیین پنجره ی سنی که بیشترین تأثیرگذاری را برای  پیشگیری از دیابت داشته باشد، نیاز داریم.

 منبع: www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160307184322.htm